22 February 2013

hudud episod 2~ sebat !!




hurm... entry lepas slimut dah post pasal hukum hudud.... best plak bile bace pasal hukum hudud ni..that why la slimut ade kan kesinambungannya.. sekadar pengetahuan dan perkongsian buat sahabat2 juga,,,
 
 


1. Kedudukan Pesalah Zina Semasa Disebat
Jika pesalah itu lelaki maka menurut Imam Abu Hanifah, Imam As-Shafie dan Imam Ahmad, maka dia hendaklah disebat dalam keadaan berdiri.
 
Sebaliknya jika dia seorang perempuan maka dia hendaklah disebat dalam keadaan duduk untuk mengawal auratnya daripada terdedah.
 
2. Keadaan Pakaian
Menurut Imam Malik dan Imam Abu Hanifah pesalah lelaki hendaklah menanggalkan pakaiannya kecuali yang menutup auratnya. Tetapi Imam Shafie dan Imam Ahmad berpendapat hendaklah pesalah lelaki dibiarkan memakai pakaian kecuali pakaian yang tebal.
 
Tetapi jika pesalah itu seorang perempuan maka pakainnnya tidak boleh dilucutkan kerana mendedahkan aurat bagi kaum wanita itu adalah haram.
 
 
3. Alat Yang Digunakan
Berdasarkan kepada amalan masyarakat Islam terawal, biasanya pesalah akan disebat dengan cemeti (al-saut) Penggunaan cemeti adalah terikat kepada beberapa syarat iaitu cmeti adalah seutas sahaja tanpa terdapat pecah-pecahannya.
Jika ia mempunyai dua pecahan maka sekali sebat dikira sebagai dua kali sebat.
Begitulah jika ia mempunyai banyak pecahannya, setiap pecahannya adalah menyamai sekali sebat.
 
 
4. Cara Menyebat
Kaedah sebat menurut undang-undang Sivil yang zalim... Adalah disyaratkan agar tukang sebat tidak meluruskan tangannya ketika menyebat pesalah, dan tidak boleh mengangkat tinggi sehingga terdedah semua bahagian ketiaknya dan dia dikehendaki segera mengangkat cemeti apabila sudah mengenai badan pesalah.
 
 
5.Bahagian Badan Yang Disebat
Tukang sebat hendaklah mengagihkan sebatannya ke seluruh badan pesalah yang meliputu dua bahunya, dua lengan dan tangannya, dua betis dan juga dua kaki. Imam Malik berpendapat bahagian badan yang disebat ialah di belakang badan pesalah dan bahagian-bahagian yang berhampiran dengannya. Tidak boleh menyebat di semua anggota yang merbahaya seperti muka, kepala, dada, perut dan kesemua anggota kemaluan dan kelahiran.
 
 
6.Tempat Perlaksanaan
Para ulama tidak berselisih pendapat dalam menentukan tempat yang terbuka ketika pelaksanaan hukuman sebat dijalankan. Kerana tujuan perlaksanaannya adalah untuk menakutkan orang ramai. Cuma terdapat larangan menggunakan masjid sebagai tempat pelaksanaan hukuman berdasarkan hadis rasulullah saw, لا تقام الحدود فى الساجد ولا يقتل بالولد الوالد
Maksudnya : Janganlah dilaksanakan hukuman hudud di dalam masjid-masjid dan janganlah dibunuh seorang bapa kerana membunuh anaknya. Ulama Mazhab Maliki dan Shafie berkata adalah sunat dihadiri oleh sekumpulan orang dan sekurang-kurangnya bilangan mereka sebanyak 4 orang. Wallahulam.
 
Rujukan,
1. Undang-Undang Jenayah Islam – Dr. Mat Saat Abd Rahman
2. Jinayah Dalam Islam – Dr. Mahfodz Mohammad
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...