08 May 2015

luaHan seOrang cucu .....


Alhamdulillah..... alhamdulillah...Alhamdulillah.....
akhirnya dapat jgak slimut bersengkang mata kat sini 
setelah sekian lama memendam rasa yang semakin hari semakin
tak tahu ape rasanya .... mungkin kerana hati ini tak tertahan
lagi menanggung kepedihan mungkin.... maka disaat ini jugalah
tetiba boleh jadi ingat password blog ni .... huhu...

tanpa banyak bicara ...maka ... terdengarlah sebuuah kisah 
aku seorang cucu....(yuhuuuu)
sebenarnya kan ... masuk arini dah dekat 7bulan dah slimut 
tak keje ... dah resign...dulu keje kat keyyy Elll.... hati memang tak 
tenteram ...tension je memanjang... rasa mcm x sempurna je hidup..
sebab hati nurani ni sentiasa ingatkan atuk tersayang yang sakit terlantar
kat kampung.... satu satunya atuk yg slimut ada.....

so... dengan azam dan tekad yang kuat...maka pulanglah 
seorang cucu untuk menjaga atuk kat kampung ....
keje kat Kl ..gaji tiap2 bulan masuk... boleh huru hara 
sana sini...tapi rasa ketenangan jiwa tu tak sama bila balik kampung
jaga orang yg dah banyak berjasa dengan kita walaupun takde gaji 
tiap2 bulan...rasa macam tak pernah tak cukup....pelik kan ?? gaji takde 
tapi rezeki sentiasa datang ...Alhamdulilllah .... so, sekarang slimut dah jadi
surirumah sepenuh masa bersama atuk tersayang....


dan..... bukan itu yang nk slimut ceritakan ,,,,
tapi slimut nak cakap tentang manusia yang
tak tahu nak jaga adab..hati budi orang tua....bukan nak 
mengumpat..memburukkan orang ..tapi slimut nak yang korang 
baca entri slimut ni jadi manusia yang menyempurnakan akal
sebaik2nya,,, biar kita tak mampu nak bahagiakan orang ..TAPI jangan 
kita sakiti orang ..... 

slimut sangat kecewa bilamana ada manusia (manusia 1)yang datang melawat 
atuk tetiba tanya slimut knapa berenti keje .. then, paling tak tahan  , boleh
cakap sia2 je belajar tinggi2 masuk universiti bagai,last2 balik duk umah jaga 
orang tua ... .. ---dalam hati aku memberontak ingin halau keluar dr rumah ..
lebih baik rumah ni takde tetamu daripada menerima tetamu seperti itu... 
slimut kecik hati sbb depan2 atuk slimut dia boleh cakap macam tu... 
ape korang rasa kalo korang ditempat atuk slimut ???? agak2 laa wahai manusia
kami tak pernah mintak sesen pun dr kamu ... seriousss sampai bile2 slimut ingt
orang ni... kalo tak kerana atuk yg jaga selama ni...aku pun takkan masuk universiti 
laa..... sbb dia bg segala2nya lah aku bleh berjaya ... so knapa knapa aku
tak bleh nk korbankan masa dan tenaga aku untuk dia... dia segala2nya bagi aku...

huuuhuhu... itu kisah manusia pertama.... ni kisah manusia kedua...
suatu hari tu ..slimut bawak atuk p berubat kat suatu tempat ni..
kebetulan plak kat umah tukang urut tu ramai anak beranak dia 
yang ada... pastu sembang2 la ngn diorng sementara tnggu atuk 
berubat ... tetiba plak makcik tu cakap...dah awak yg jaga atuk...
atuk awak kena bg awak tanah.rumah... awak amik borang tukar nama 
cepat2... ..>>> hoiiiiii ... serius berderau darah ..nasib baik Allah 
kurniakan slimut sifat sabar ..suka hati mak bapak dia je nk cakap
mcm tu ... dia siapa ntah... setitik pun takde pertalian darah ngn aku...
pastu ... masa nak balik tu ... aku ade dengar makcik tu cakap 
kat laki dia.. suh amik nombr tepon aku ...nnti bagi kat anak dia yg bongsu
laki ... dia ckp dia ada ank bongsu laki umur tua stahun dr aku.....
>aku dalam hati ...takpelaaaa, aku pun mintak2 jauh la dpt
keluarga yg macam ni... aku ingatkan dalam drama je benda2 mcmni 
berlaku..tapi realiti pun ada... adoiii... nilah ujian dunia ....

hurmm..ni laaa antara manusia2 yang slimut hadapi ... ade lagi ..tapi 
cukuplah..mcm l;agi sakit je hati bila ingatkan mereka....
tapi dalam kehadiran manusia2 ni... tak lupa ade jugak yang memahami ....
bg sokongan moral..yang support ape yg slimut buat ni...
alhamdulillah.. mereka ni lah yang bijak guna akal fikiran mereka
.... terima kasih ..slimut takkan lupa jasa2 korang ... 

buat atuk tersayang ... selagi cik ade di dunia ni....
na sentiasa ade bersama.... Ya Allah kau bagilah aku 
kesihatan yang baik supaya aku dapat menunaikan
tanggungjawab aku dengan sempurna selagi atukku bernafas..
aamin....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...